Sök och tryck på enter

Vandring: Ett familjeäventyr

Vandra är ett ypperligt sätt att komma nära vår fantastiska natur på och det är bra för hälsan. Naturen bjuder även på platser för lek, spännande upptäckter och möjligheter att vara tillsammans, långt ifrån vardagens stress.

Forskningsstudier har visat att vi blir mer avslappnade och stärker immunförsvaret när vi kommer ut i naturen. Även vår motorik utvecklas och vi lär oss nya saker. Tyvärr behöver vi, och inte minst våra barn, idag mer än någonsin bryta stillasittandet och öka vår fysiska aktivitet och utevistelse. Får barnen vara ute i naturen är också chanserna större att de vistas mer i naturen som vuxna.

Susanna Järlund har vandrat med sina barn sedan de var 3 respektive 6 år gamla, och hon har sammanställt en del av sina tips i bloggen Vandra med barn. Första gången besökte familjen Grövelsjön i nordvästra Dalarna. De valde då att bo i en stuga, precis vid sjön, och sedan gjorde de dagsturer.

– Våra barn har gått på i-ur-och-skur-förskola, så de var redan vana vid att gå sträckor på ett par kilometer med sin förskolegrupp, berättar Susanna.

Genom åren har hon och hennes familj sedan gjort många fina turer, inte minst nära Stockholm, där de bor, som i Tyresta och på Gålö.

– Men bäst hittills är våra vandringar vid Höga kusten. Där gjorde vi en tur in i Skuleskogens naturreservat som jag varmt kan rekommendera, via Slåttdalsskrevan och ut till en tältplats vid havet. Vi besteg även Skuleberget. Där finns det hur mycket som helst att göra i alla svårighetsgrader, och det går att anpassa längden på turerna helt efter förmåga.

Börja med dagsturer

Att välja dagsturer första gången man vandrar med barnen istället för en tur som kräver att man måste avverka en viss sträcka varje dag, tycker Susanna är ett bra tips. Satsa på att bo på en plats utan långa transportsträckor till vandringslederna, som till exempel en fjällstation där man bor mitt i fjällvärlden. Då kan man börja med en lite kortare tur och känna in hur det går och sedan öka vartefter, och kanske prova på att bo i tält någon natt.
– Fokus på den första vandringen är att det ska vara kul! Men sedan beror det ju också på hur rutinerad man är som förälder. Är alla nybörjare är tipset att inte gå ut för hårt, säger Susanna.

Hon och hennes man har från början försökt anpassa turerna efter barnen och inte efter hur man ”ska göra” när man vandrar.

– Men visst har vi fått bära vår yngsta vissa sträckor när han vägrat gå åt det håll vi velat. Det är så klart tungt, men det går. Då lärde jag mig att små barn inte alls har samma motivation som vuxna att gå åt ett visst håll, särskilt inte om det finns blåbär, en bäck eller något annat superintressant precis där de befinner sig.

Tydliga mål och roligt längs vägen

Ett annat bra tips från Susanna är att ha ett tydligt mål med vandringen, till exempel att man ska bestiga ett berg eller gå att titta på ett vattenfall.
– Då kan man enkelt fira när man nått målet. Det är också bra om det händer lite längs vägen, att den går upp och ner, att naturen skiftar, att man kan höra att man närmar sig en älv eller ett fall på det brusande ljudet eller att det finns små bäckar eller andra vattendrag. Barn gillar ofta vatten. Särskilt mindre barn kan sysselsätta sig länge med att plaska och kasta sten i en å, och att få leka och prata längs vägen, tipsar hon.

Man kan också hitta på sagor, gissa gåtor och leka ”fjällkurragömma”, där en person går en liten bit i förväg och gömmer sig, fortsätter Susanna.

Undvik energidippar

När det gäller packningen brukar Susanna se till att ta med ordentligt med mat.

– Lägg till lite extra på era normala portioner. Du blir hungrig av att gå för du bränner ordentligt med energi! Energibars finns alltid med i packningen för att motverka de värsta dipparna. Dag ett brukar de inte behövas, men dag två och särskilt dag tre är de ett måste, säger hon och ler.

Till en tälttur brukar hon även ta med något litet extra till kvällen, som en burk chips (i påse blir den lätt bara smulor) eller en god efterrätt.

– Då har vi något att se fram emot under dagen. En kortlek eller ett yatzy-spel väger inte heller så mycket och kan bli väldigt mysigt att ta fram i tältet på kvällen.
I sommar planerar familjen att vandra i Tivedens nationalpark i Västergötland och eventuellt blir det också en tur till Edsåsdalen i Jämtland.

God tur!


Klädd för lek

Närmast huden: Bomull blir tungt och kallt när det blir blött, välj istället merinoull med fina fibrer som inte kliar eller sticks, eller syntet om man blir svettig.

Varm mellan: Välj en tröja eller väst, ofta gjord av fleece eller tjockare merinoull. Det finns även bra jackor med syntet som härmar dunets egenskaper.

Vind och vatten: En del vill ha både vind- och vattentätt, andra har en vindjacka som kompletteras med en regnjacka vid behov. Bra skalkläder fungerar också bra.

På fötterna: På små barn är gummistövlar bra. Äldre barn kan tycka att det blir lite varmt och klumpigt och kan trivas bättre i ett par sköna kängor.

Källa: Friluftsfrämjandet

 

Inga kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

12 − 6 =