Sök och tryck på enter

Kliv in i Atsuko Tanakas lekfulla värld

I Moderna museets utställning fördjupas bilden av konstnärskapet och den lekfulla anda som präglade Gutai-gruppens experimentella och gränsöverskridande konst.

Den japanska konstnären Atsuko Tanaka (1932–2005) prövade under 1950- och 60-talen konstens gränser. I efterkrigstidens Japan, en period formad av kalla krigets överhängande kärnvapenhot, ville Tanaka likt många medlemmar i Gutai-gruppen bryta med den akademiska konsten och börja från noll. Genom enkla, vardagliga material och radikala praktiker sökte de en ny konst för en ny tid.

En elektrisk dräkt

För ett performance 1956 skapade Atsuko Tanaka ”Denkifuku” (Elektrisk dräkt). Dräkten bestod av hundratals färgade glödlampor och när hon bar klänningen på scen lyste de pulserade lamporna upp rummet likt elektrifierade blodströmmar som rusar genom kroppen. Teknologi och kropp blev ett med den moderna stadens hallucinatoriska ljusspel. De intensiva färgerna i ”Elektrisk dräkt” återkommer i flera abstrakta målningar i utställningen, där nätverk av cirklar och linjer repeteras i invecklade kopplingsscheman. Samma rörelse upprepas i filmdokumentationen av ”Round on Sand” (1968) där Tanaka istället tecknar cirklar i sanden medan vågorna sköljer in.

Utställningen pågår 14 september 2019 – 16 februari 2020.

Läs mer: modernamuseet.se

På bilden: Atsuko Tanaka, Denkifuku (Electric dress), 1956 Atsuko Tanaka iklädd ”Elektrisk Dress”. Installationsbild från ”2nd Gutai Art Exhibition”, Ohara Hall, Tokyo, 1956
© Kanayama Akira and Tanaka Atsuko Association. Foto: Courtesy of Nakanoshima Museum of Art, Osaka

Inga kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

9 + fjorton =