Sök och tryck på enter

Naturens läkande kraft

Nu, mer än någonsin, behöver vi skogen, havet, ängarna och bergen.

Forskning har visat att naturen gör oss mindre stressade och den kan till och med fungera som en viktig del i behandling för utbrändhet, depression och ångest. Man har till exempel kunnat se att blodtrycket sjunker i naturen (Hartig Terry, 2003) och att mängden stresshormoner i blodet minskar (Norling & Larsson, 2004). Cecilia Stenfors, Forskare vid Aging Research Centre, Karolinska Institutet, har i sina studier även sett att man presterar bättre på tester av uppmärksamhet och minne efter naturupplevelser än innan, jämfört med urbana kontrollmiljöer.

– En möjlig förklaring till naturens inverkan på oss är att den är milt fascinerande och fångar vår uppmärksamhet, men samtidigt låter krävande kognitiva processer vila och återhämtas. Andra teorier framhåller att det finns evolutionära skäl till att vi mår bra i naturmiljöer med biologisk mångfald, eftersom de signalerar resurser för överlevnad i form av exempelvis vatten, mat och skydd, säger hon i en intervju i Medicinsk Vetenskap 3/2018.

I det internationella forskningsprojektet Blue Health ska forskarna ta reda på varför just närheten till vatten kan göra oss lyckligare och må bättre. De har bland annat sett att det ofta är bättre miljö nära vatten, som mindre föroreningar och mer solljus, att människor som bor nära vatten tenderar att vara mer fysiskt aktiva, och att vatten verkar ha en psykologisk stärkande effekt.

Lyssna, dofta och ta in naturen

Naturen fyller alltså många viktiga funktioner, inte minst nu när vi är mitt inne i en pandemi och många av oss känner sig isolerade, mår dåligt och är oroliga. ”I naturen kan du promenera och vara fysiskt aktiv, finna lugn, reflektera och få återhämtning. Risken att bli smittad är dessutom mindre utomhus än inomhus. Men tänk på att hålla ett avstånd till andra,” skriver Folkhälsomyndigheten på sin hemsida.

Så vad kan man då hitta på för att få i sig denna, nästan livsviktiga, dos av natur? Och samtidigt förhålla sig till regeringen och Folkhälsomyndighetens riktlinjer om att skydda de äldre och de i riskgrupp och att inte delta i större sociala sammanhang till exempel. Cajsa Rännar, Chefredaktör på Magasin Friluftsliv, Friluftsfrämjandet, tycker att de som är i riskgrupp ska göra det enkelt för sig. Nästan överallt i Sverige finns det fina vandringsleder som går att upptäcka helt på egen hand.

– Det behövs ingen särskild utrustning för dagsturer, ett par bekväma skor, en enkel ryggsäck och lite fika räcker långt och ger fina upplevelser. Se till att inte ha så bråttom. Stanna ofta och lyssna, dofta och ta in naturen du har runt om dig, råder hon.

Utematlagning och kajak

För dem som kan delta i lite mer ordnade aktiviteter berättar Cajsa att mycket av Friluftsfrämjandets verksamhet har fortsatt, men i lite mindre grupper och med vissa anpassningar. Nybörjarkurser i utematlagning och tältning har blivit extra populära då många kommer tillbringa semestern i Sverige och vill förbereda sig inför sommarens upplevelser redan nu.

– Kajakpaddling är en annan aktivitet som fungerar utmärkt att fortsätta njuta av under sommaren.

För att få barnen med på friluftståget tipsar Cajsa om att inte heller här krångla till det. Gå inte för långt, ha inte för höga ambitioner och ta dagen som den kommer.

– Att tända en eld och grilla något enkelt som pinnbröd eller äpplen som man sedan klyftar och strör kanel eller socker på är både enkelt och mysigt. Se bara till att elda på ett säkert sätt och kolla upp om det råder eldningsförbud i ditt område.

Ta er sedan tid att utforska naturen runt omkring fikaplatsen, säger Cajsa. Finns det någon stor sten att klättra upp på, någon stor gran att krypa in under eller några långa pinnar på marken som kan bli en koja?

– Glöm det där med kilometer och höjdmeter, det är inte där de stora upplevelserna gömmer sig.

För att inspirera fler att komma ut i naturen på ett enkelt sätt och under en tid då vi ombads hålla oss hemma och på avstånd från varandra, genomförde Friluftsfrämjandet Skogskulle 30 day challenge. Varje dag gav Skogsmulle små utmaningar, som att balansera på en stock eller hitta tre saker som börjar på bokstaven B – utmaningar som gav en anledning att komma ut, röra på sig utomhus och tänka på något annat en stund, saker som vi vet att man mår bra av i oroliga tider.

– Responsen var enorm. Det var fantastiskt roligt att se och det var väldigt tydligt att det var precis vad många behövde just då. Vi har sett ett fortsatt ökat intresse för friluftsliv, något som såklart glädjer oss och som vi tror kommer att hålla i sig, säger Cajsa.

Frihet under ansvar

Den som vill och kan bege sig iväg med husbilen eller husvagnen i sommar bör följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, som att hålla avstånd, undvika större sociala sammanhang, tvätta händerna ofta osv.

– Camping passar ju bra som semesterform i dessa tider, då man har med sig sitt eget boende eller bor i en stuga där man också kan sköta sig själv till stor del. Om man misstänker att man håller på att bli sjuk, skall man dock resa hem och inte gå i karantän på campingplatsen, säger Eva Svärd, marknadsansvarig på SCR Svensk Camping.

Det tuffa läget har förstås redan lett till att det varit svårt för campingplatserna runt om i landet att locka till sig så många besökare som de brukar ha. Men Eva menar att de har förberett sig noga. Några exempel är begränsningar av antal personer i receptionen, några checkar till och med in gästerna utomhus, man städar oftare i servicehus och reception, några sköter själva slutstädningen i stugorna, man har satt upp tydliga råd och föreskrifter, man ser till att det finns tvål och handsprit och uthyrningsmateriel desinficeras mellan användarna.

– Campingplatserna måste också följa vad som gäller angående folksamlingar och de har ställt in evenemang och aktiviteter. Restauranger och serveringar följer också de regler som gäller där, med bordsservering och avstånd mellan bord, säger Eva.

Populära Böda Sands camping på Öland har även sänkt sin kapacitet under de mest hektiska veckorna i sommar. Beläggning på campingen har sänkts till 80 procent veckorna 29 och 30, vilket betyder att man inte kommer ha möjlighet att ta emot alla under de veckorna. Många campingplatser uppmanar dessutom sina gäster att förutom att följa alla riktlinjer, passa på att njuta av naturupplevelser och äventyr i skog och mark, något av det finaste våra campingplatser har att erbjuda – naturens läkande kraft.

På bilden: Kajak på Åsnen. Foto: Karin Nilsson


3 X Fina vandringsleder

01. Blomsterstigen
En lättvandrad tur där du får förkovra dig i Härjedalens unika fauna och flora. Längs vägen på Hamrafjället växer flera sällsynta blommor. Start vid Tänndalens skiduthyrning.
Längd: 2,5 km

02. Pilgrimsleden
Denna varierande led i norra Dalsland går mellan Mellerud-Edsleskog-Åmål och bjuder på helt otroliga vyer över vildmarken. Lagom för 4-5 dagars, bitvis svår, vandring.
Längd: 81,6 km

03. Roslagsleden
En vacker vandring genom orörda skogar, i levande landsbygd, genom historiska platser och längs sjöar och kustlandskap. Från Karby gård i Danderyd till Sandviken i Grisslehamn. Indelad i 11 dagsetapper.
Längd: 190 km

 

 

 

 

Inga kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × fem =