Sök och tryck på enter

Årets julklapp är det återvunna plagget

HUI Research har för trettioförsta året i rad utsett Årets julklapp, en slags analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden.

För att erhålla titeln Årets julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas: Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året, produkten skall representera den tid vi lever i och produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Motivering till Årets julklapp 2018

Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.

Det återvunna plagget – plagg helt eller delvis tillverkade av återvunna material eller second hand – uppfyller alla tre kriterierna för Årets julklapp. Vi lever i en tid där konsumenterna vill handla mer hållbart och detaljhandeln möter upp med nya alternativ.

Tre av dagens starkaste megatrender

Det återvunna plagget krokar även i tre av dagens starkaste megatrender – cirkulär ekonomi, reflekterandet över klimatförändringarna samt den snabba teknologiska innovationstakten.

− Att kunna erbjuda en hållbar kollektion är snart ett måste för alla modehandlare. Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör. Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

79,7 miljarder kronor

Prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2018 är en omsättning på 79,7 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,0 procent jämfört med december 2017. I omsättningen ingår såväl mat som sällanköpsvaror. I december uppgår merförsäljningen i jämförelse med årets genomsnittliga månad till cirka 1 500 kronor per person.

Inga kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

9 − 2 =