Sök och tryck på enter

Åk längdskidor som ett proffs

Längdskidåkaren Ida Ingmarsdotter ger sina bästa tips för den som vill spänna på sig laggen och ge sig ut i spåret.

Längdskidåkning har alltid varit aktuellt på våra nordliga breddgrader, med klassiska milstolpar som då Lars och Engelbrekt 1521 gav sig efter Kung Gustav Eriksson (Vasa) för att låta honom leda Sverige i kriget mot Danmark. Men tiden då skidor bara tjänade som det smartaste färdmedlet då snön låg som ett tjockt täcke på marken är sedan länge förbi. Idag stoltserar Sverige med en rad imponerande längdskidåkare och är man sugen på att ge sig ut i skidspåret men inte riktigt vet var man ska börja, råder det ingen brist på inspiration.

Allsidig träning

Någon som verkligen kan det här med längdskidåkning är Ida Ingemarsdotter (Åsarna IK) som bland annat vunnit VM-guld i sprintstafett tillsammans med Charlotte Kalla. Ida är uppvuxen i Sveg i Härjedalen och det här med att stå på skidor har varit en självklarhet för henne ända sen barnsben. Redan i två års-åldern tog hennes föräldrar med henne ut på skidturer och hon var snart helt såld på snö, både på längden och på tvären. Vid 15-års ålder beslutade hon sig för att på allvar satsa på längdskidåkning, vilket visat sig vara ett klokt beslut. Ida, som har många år bakom sig i spåret, har koll på vad man behöver för att kunna maxa upplevelsen av skidåkning, och även tiden som är snölös.

– Att träna skidåkning är i mina ögon ett av de bästa alternativen för att få en allsidig träning då man använder hela kroppen. Det finns sedan många andra olika sorters träning som gör dig till en bättre skidåkare, till exempel löpning, stavgång, styrketräning och rullskidor. Att bli en bättre skidåkare kräver inte att man har snö hela tiden, det finns alltså många alternativa sätt att träna. Detta gör också att man kan hålla på med skidåkning oavsett ålder och säsong, säger Ida.

Ett med naturen

Skidåkning är en sport som innehåller många element som ligger till grund för människans välbefinnande. De flesta vet vid det här laget att fysisk aktivitet är en grundpelare till hälsa, men även frisk luft och natur gör oss otroligt gott. Även sinnet kan få sitt.

– För mig är längdskidåkning meditation. Att följa ett skidspår in i skogen och bara vara ett med naturen är ett av de bästa tillstånd jag vet. Även att kunna åka på skaren i vårsolen på fjället tycker jag är fantastiskt och något som alla borde få uppleva, säger Ida.

Anpassa utrustningen

Förberedelser är också viktigt för att uppnå bästa resultat, men Ida tycker inte att man ska komplicera det hela.

– Då jag de senaste 15 åren har bundit upp mitt liv kring idrotten så är hela året en form av förberedelse inför säsongen och även specifika tävlingar som jag har som mål. Inför varje träningspass gör jag iordning den utrustning jag behöver, till exempel skidor eller rullskidor, och då handlar det om att valla, eller slipa stavspetsar. För övrigt behövs det inte så mycket förberedelser. Jag har alltid haft som måtto att göra det enkelt, säger Ida.

Hon tipsar också om att skaffa en utrustning som är utprovad för just dig. Det är viktigt att man inte får ont, varken av pjäxor eller av något annat.

– Det viktigt att ha en utrustning som är anpassad för dig som person, för det blir mycket roligare då! Vid första skidpasset för säsongen är det också bra att börja på en lättare slinga för att komma igång på skidorna och känna att man är trygg, både på platten och i backarna.

Kan vara på fjället hela dagen

Helst åker Ida skidor hemma i Härjedalen, och gärna på fjället i Ramundberget.

– För mig är det i slutet av april. Tyvärr har de flesta andra redan lämnat fjället då, men det är magiskt med skare så långt ögat kan nå och en värmande sol i ansiktet. Sådana dagar kan jag vara på fjället hela dagen och bara njuta av hur fantastiskt Sverige är!

Foto: Jocke Lagercrantz (Funäsfjällen)

Inga kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5 + tre =