Ett med naturen – Fjällräven Polar

En vecka i april fick några lyckliga själar vara med om ett storslaget äventyr när de begav sig ut på en flera dagar lång hundspannstur genom orörd vacker vildmark.

Varje år i början på april arrangerar Fjällräven ett sex dygn långt äventyr. Fjällräven Polar är en färd på 330 kilometer och går genom det område som kallas Nordkalotten. Det startar i Signaldalen i Nordnorge, nära fjället Paras, går över den skandinaviska fjällkedjan, vidare över högplatån mot Tavvavuoma och avslutas nära Jukkasjärvi i Lappland. De drygt 20 deltagarna är av olika nationalitet, kön och ålder och får på egen hand navigera ett hundspann genom orörd vildmark – över karg tundra, frusna sjöar och genom snötyngda fjällskogar. Övernattningarna sker i tält eller under bar himmel, kanske i sällskap av norrsken.

Under äventyret får deltagarna göra så mycket som möjligt av det praktiska arbetet själv. Förutom att navigera sitt eget hundspann, får de laga mat och slå upp läger själva och lära sig göra upp eld. De första tre nätterna sover man i tält och den sista natten spenderas under bar himmel.

Mattias Olme är en av deltagarna som fick delta i årets äventyr och berättar här om sina upplevelser.

fjallraven

– Dygnet innan avfärd fick vi träffa alla som skulle åka med. Vi fick information om resan, utrustning och förberedelser. Sedan flög vi till Tromsö där vi fick öva på att slå upp tält och laga mat utomhus. Dagen därpå drog äventyret igång på allvar. Vi packade ihop våra saker och snart fick vi träffa de hundar, ungefär 200 Alaskan huskies, som skulle ta oss genom vildmarken de kommande dagarna.

Vi spände fast hundarna i hundspannssläden, surrade fast packningen och sedan bar det iväg. Trots en intensiv start kommer man snabbt in i allting och man märkte tydligt hur uppspelta hundarna var över att komma iväg. Det var så fint att få den nära kontakten med hundarna i den miljön. Det var som att bli ett med naturen. Man fick också lära sig om hundarnas olika roller, vilka som var ledarhundar och hur man skulle peppa och prata med dem.

Den första dagen startade tidigt och efter att ha stannat för lunch kom vi sedan in på den svenska sidan. Då var vi ett trött gäng som slog läger den första natten vid en sjö. Väl framme skulle vi ta hand om hundarna, koppla dem och ge dem mat. Sedan grävde vi snöhål där vi lade ner halm som vi hade med oss på slädarna som hundarna fick sova på. Därefter var det dags att sätta upp tältet och laga mat till oss. När middagen väl var uppäten stupade vi i säng. Nästkommande morgon började på samma sätt som kvällen innan, det vill säga med att utfodra hundarna och äta. Sedan packade vi ihop tält och annat och därefter bar det iväg igen för ännu en dag bakom hundspannet. Den andra dagens tur gick längs en vacker sjö och utför en del backar vilket gjorde att vi kunde åka riktigt fort med hundarna.

Det här äventyret har varit en otrolig upplevelse på flera sätt. Det var spännande att få lära sig att göra upp en eld till exempel. Vi tog mossa och slog fram gnistor med en kniv. Det tog lite tid, men det gick till slut. Det har varit härligt att lära känna hundarna och imponerande att se vår instruktör ta så bra hand om dem. Det var en utmaning som gav mig fina minnen som jag bär med mig resten av livet. Jag hade tränat lite kondition och styrka innan resan och försökt att äta bra för att förbereda mig. Det var dock inte den fysiska utmaningen som var jobbigast. Kylan var inte heller särskilt svår trots att den kunde ligga på 20 minusgrader. Vi hade bra kläder och utrustning och var igång hela tiden. Det som var svårast var tröttheten.

mattias-olme2

Vi kom ofta i säng vid midnatt och var uppe innan sex nästa morgon. Fem-sex timmars sömn per natt tog ut sin rätt efter några dagar. Dessutom behövde man vara uppmärksam på hundar, packning och annat hela tiden och ha sinnena på helspänn för alla intryck. Men det vi fick uppleva under de här dagarna övervägde den där tröttheten man kände.

Sista natten fick vi sova under bar himmel. Vi fick gräva bort snö och lägga ut granris som skulle bli vår sovplats. Sedan samlade vi ihop ved och fick lära oss att göra upp en eld. På kvällen satt vi runt lägerelden och grillade korv. Det var riktigt roligt att få sitta där med denna samling av människor från hela världen. En ännu härligare känsla var då vi till slut kom i mål. Efter att ha sovit i tält och ätit frystorkad mat var det riktigt skönt att få sova inomhus. Vi fick basta och äta middag i en stor kåta på kvällen. Den middagen smakade helt fantastiskt.

Landskapet man färdas genom är så otroligt vackert och att fara fram mil efter mil genom orörd natur gav en sådan känsla av fridfullhet. Jag har ett starkt minne av att vi for längs med en porlande å i det snötäckta landskapet, det var en fantastisk upplevelse, och man är helt närvarande i stunden. Det har fått mig att verkligen uppskatta vikten av att vara här och nu, och även att vilja vara ute mer i naturen. Att sova under bar himmel när det är stjärnklart är något alldeles speciellt.