Resa med rekord och Diggiloo

Husbilsförsäljningen rekordökar – och sommarsuccén Diggiloo rullar vidare. Bergholm från Kristinehamn – en av landets största importörer av fritidsfordon – är i allra högsta grad med på båda resorna.

Det handlar naturligtvis om frihet. Att vakna där man vill och inte vara styrd av avgångstider, bokade utflykter och förutbestämda boenden. Det handlar även om komfort och flexibilitet. Något allt fler upptäcker.
Försäljningssiffror från Husvagnsbranschens Riksförbund visar att försäljningen av husbilar slår nya rekord.

Under årets fem första månader 2016 ser siffrorna för de märken Bergholm importerar – och förser 27 återförsäljare landet runt med – ut enligt följande om vi tittar på sålda fordon:
Knaus – 147 (2015: 86).
Weinsberg – 46 (2015: 24).
CI – 50 (2015: 31).
Morelo – 13 (2015: 9).
En ökning med 71 procent.

Patrik Jonsson, försäljningschef på Bergholm:
– Det är naturligtvis glädjande siffror som påvisar att en form av fritidsliv i snabb takt blir allt populärare.

Nu är det inte bara ledig tid som lockar till nyttjande av en husbil. Även yrkesmässigt är det ett fordon som ger frihet och flexibilitet. Bland annat hos artisterna i det som varit en stor framgång sedan 2003 och som idag är synonymt med svensk sommar. Diggiloo har sedan premiären för 13 år sedan haft över 1,3 miljoner besökare som njutit av en show med stora delar av landets artistelit.

Sedan 2015 bistår Bergholm det populära följet med ett antal husbilar, vilka är med på turnén som med sina 28 spelningar i år sträcker sig från Luleå i norr till Kristianstad i söder. I årets upplaga återfinns exempelvis Per Andersson, Linda Bengtzing, Jessica Andersson och Ace Wilder. Och givetvis ”Mister Diggiloo himself”.

En av chaufförerna i det stjärnspäckade gänget heter Lasse Holm, schlagerprofilen som en gång i tiden startade projektet och som inte kan tänka sig ett annat transportmedel eller boende än en husbil.
– Det har varit helt fantastiskt och var ett måste för mig i år också. Det ger en sån enormt stor frihet. Jag kan ta med mig min fru, åka till golfbanan en tidig morgon eller låta barnbarnen följa med.

Diggiloo beskriver sin verksamhet med ord som skratt, värme, familj och omtänksamhet samt som en mötesplats för tre generationer.
– Det är värderingar som vi på Bergholm starkt förknippar med oss själva. Vi tycker det är ett mycket trevligt koncept som vi mer än gärna vill exponeras ihop med. Dessutom är publiken till stor del den målgrupp vi jobbar emot.

Där fler och fler njuter av en resa de själv styr över.
Precis som en återkommande sommarsuccé.

Be first to comment